چطور یک استراتژی بازاریابی موفق داشته باشیم؟

چطور یک استراتژی بازاریابی موفق داشته باشیم؟

تاریخ : چهارشنبه 02 مهر 1399 زمان : 12:09 | بازدید : 72
نویسنده : محمد محبوبی | نظرات (0)

 

ایجاد یک استراتژی بازاریابی برای هر کسب و کاری ضرورت دارد. اگر چنین چیزی نباشد، تلاش‌های شما برای جذب مشتری، بی‌حساب و کتاب و ناکارآمد خواهد بود. تمرکز استراتژی شما باید حتما به گونه‌ای باشد که محصولات و خدمات‌تان، پاسخگوی نیازهای مشتریان بوده و رابطه‌ای بلندمدت و سودآور با آنها ایجاد کند. به همین دلیل، لازم است یک استراتژی بازاریابی انعطاف‌پذیر و قابل تعدیل داشته باشید که جواب‌گوی تغییر بینش و تقاضای مشتری باشد. همچنین باید استراتژی‌تان به شما کمک کند تا تمام بازارهای جدیدی را که می‌توانید با موفقیت آنها را هدف بگیرید، شناسایی کنید.

 

 

 

باید هدف استراتژی بازاریابی شما، شناسایی و سپس معرفی و مخابره‌‌ی مزایای کسب و کارتان به بازار مورد هدف‌تان باشد. وقتی استراتژی‌تان را ایجاد و اجرا کردید، تأثیر و کارآیی آن را بررسی کرده و هر تغییر و تعدیلی را که برای رسیدن به موفقیت لازم است، انجام دهید.

 

این مقاله به شما کمک می‌کند تشخیص دهید روی کدام مشتریان تمرکز کنید و هدف و مقصد اصلی که باید به آن‌ها برسید چیست. در این مطلب توضیح می‌دهیم استراتژی بازاریابی شما چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد و چطور می‌توانید از آن در جهت عملکردی مؤثر بهره ببرید.

 

استراتژی بازاریابی موفق

 

ویژگی‌های اصلی یک استراتژی بازاریابی مؤثر

یکی از ویژگی‌های اصلی یک استراتژی بازاریابی موفق، داشتن آگاهی نسبت به این مسئله است که مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه‌ی شما بر اساس نیازهای‌شان به چند گروه و چند بخش تقسیم خواهند شد. این گروه‌ها و نیازمندی‌های‌شان را با تحقیق در بازار، شناسایی و مشخص کنید و سپس تمام تلاش‌تان این باشد که موفق‌تر از رقبای‌تان آنها را هدف بگیرید و مورد توجه قرار دهید؛ این کار باید تمرکز استراتژی شما باشد.

 

سپس می‌توانید استراتژی بازاریابی‌ای خلق کنید که بیشترین بهره را از نقاط قوت‌تان ببرد و آنها را با نیازهای مشتریان مورد هدف‌تان، تطبیق دهد. مثلا، اگر گروه خاصی از مشتریان به کیفیت، اولویت و اهمیت بیشتری می‌دهند پس هرگونه فعالیت بازاریابی که برای این گروه انجام می‌دهید باید توجه‌شان را به خدمات با کیفیتی که می‌توانید ارائه دهید جلب کند.

 

پس از پشت سر گذاشتن این مرحله، نوبت به تعیین فعالیت بازاریابی‌ای می‌رسد که بازار هدف‌، خدمات و محصولات شما را می‌شناسد و توانایی برآورده کردن نیازهای آن را دارد، سپس با شیوه‌های مختلف تبلیغاتی، نمایشگاه‌ها، طرح‌های روابط عمومی و فعالیت اینترنتی می‌توانید این مرحله را نیز به انجام برسانید. اگر هم برای فروش محصولات‌تان به دیگران اعتماد دارید می‌توانید یک استراتژی «نقطه‌ی فروش» مؤثر ایجاد کنید. فعالیت‌های‌تان را به شیوه‌هایی محدود کنید که فکر می‌کنید بهترین بازدهی را دارند و در هزینه کردن هم، کمی دست و دلباز باشید.

 

ارزیابی عملکرد استراتژی بازاریابی

 

یک عامل مهم که معمولا نادیده گرفته می‌شود، کنترل و ارزیابی میزان تأثیر و اثربخشی استراتژی است. این عامل نه تنها به فهم چگونگی عملکرد استراتژی بازاریابی تعیین شده‌تان کمک می‌کند، بلکه شما را از آینده‌ی آن هم آگاه می‌سازد. شیوه‌ی ساده‌ای که برای این ارزیابی در اختیار دارید این است که از هر مشتری جدیدی بپرسید، چطور با کسب و کار شما آشنا شده است.

 

وقتی تصمیم‌تان را در مورد استراتژی بازاریابی گرفتید، یک طرح بازاریابی تدوین کنید تا معلوم شود برای موفقیت استراتژی‌تان و ارزیابی آن، چه برنامه‌ای باید داشته باشید. این طرح باید مدام مرور شود تا بتواند پاسخگوی تغییر و تحولات در نیازها و نگرش‌های مشتریان در کسب و کارتان و فراتر از آن، جواب‌گوی تحولات شرایط اقتصادی باشد.

 

شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف‌تان

نقاط قوت و ضعف یک استراتژی بازاریابی

 

استراتژی کسب و کار شما باید به تأثیر نقاط قوت و ضعف‌تان بر بازاریابی‌ هم بپردازد. داستان استراتژی بازاریابی‌تان را با یک تجزیه و تحلیل درست و موشکافانه‌ی به نام SWOT شروع کنید؛ تحلیلی که نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها را به خوبی مورد بررسی قرار می‌دهد. ایده‌ی بسیار خوب در این مرحله، انجام تحقیقات بازار روی مشتریان فعلی‌تان است، چون به شما کمک می‌کند یک تصویر صادقانه و درست‌ از اعتبارتان در بازار داشته باشید.

منبع:

https://www.chetor.com/20222-%da%86%d8%b7%d9%88%d8%b1-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%b1%d8%a7%d8%aa%da%98%db%8c-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%a7%d8%a8%db%8c-%d8%aa%d8%b9%db%8c%db%8c%d9%86-%da%a9%d9%86%db%8c%d9%85/

ارسال نظر برای این مطلب


کد امنیتی رفرش